FX Impact Tech

FX Impact dele

FX airguns model Impact

FX klik her for at downloade .PDF FX-impact-manual
FX Impact tegninger og oversigt over dele: Klik her

O-ringen til piben kan blive ødelagt (skåret), – hvis man ikke skruer pibes låseskrue langt nok ud, når piben trækkes ud eller sættes i. De 2 ringe på piben skal være hele og holde tæt mellem kammer og powerblok, for at våbnet kan overføre tryk i skudøjeblikket.

FX Impact´s pibe har 2 o-ringe i 2 x 10 mm NBR 70, som fikserer og vibrationsdæmper piben bagest i blokken.

Piben udtages og indsættes forsigtigt, – FX-Impact er ikke et militærvåben, – men et præcisionsinstrument, – piben styret i midtersektionen af nogle gummikugler, – disse vil man ikke have ødelagt.

Pibe-o-ringene er ikke med på oversigten, – disse o-ringe som fikserer og dæmper vibrationer i piben sammen med gummistyrekuglerne er ø2 mm i gods og indvendigt ø10 mm NBR 70- der er 2 o-ringe på piben bagest. Det er samme størrelse o-ring på alle 4 kalibre.

O-ringen inde i piben, som er afgørende for at der holdes tryk imellem fødepinden (seateren) og piben er forskellige efter kaliber.

  • 4,50 (kaliber .177) 2529 O-ring 4,3 x 1,5 NBR 70
  • 5,50 (kaliber .22) 19726 O-ring 5,5 x 1,5 NBR 70
  • 6,35 (kaliber .25) 4526 O-ring 6,4 x 1,3 NBR 70
  • 7,62 (kaliber .30) 19209 O-ring 7,5 x 1,5 NBR 70

Regulator justering: Man kan hæve trykket (forsigtigt) til cirka 140 bar (fabriksindstillingen), – med tryk på geværet, – ved at dreje på messing-justérsrkuen bag ved aftrækkeren imod uret (løsne), – men man må ikke sænke regulatortrykket mens der er tryk på regulatoren, – så drej ikke stilleskruen med uret (stramme), – når Impact er tryksat. Det er IKKE nok bare at tage tanken af, – man kan bleede luftsystemet ved at løsne bageste ur med en 22 mm nøgle. Vi har hugget en videosnas fra en god kolega:

Når man skruer ned for regulatoren, – med lufttryk på, – vil der komme mærker i regulatorpinden, – når det er sket er garantien bortfaldet, – vi kan udskifte og vende delene den rigtige vej, – men det koster arbejdsløn og de dele der er stået af.

Regulator re-seting på Impact, – luftvåben er sensitive og kan ikke tåle snavs, – er der kommet snavs i gunnen, – vil regulatoren bleede ud igennem hullet på Impacts højre side, – fænomenet er kendt fra paintballregulatorer, – på FX Impacten er regulatoren bare placeret sådan at det tager en del længere tid at servicere, – jeg har hugget en videosnas her fra vores kolega i USA:

Trykindstilling: 100-110 bar er rigeligt og fint for caliber 4,5 mm. Max trycket är 145 bar på MKI och 160 på MKII men man behøver ikke at gå over 140 bar på kaliber 7.62 når man skyder 46,3 gr JSB.

  • 100-110 för 4,5
  • 120 för 5,5
  • 125 för 6,35
  • 140 för 7,62

Værktøj:

  • Tandlægekroge/o-ringsværktøj
  • 2 mm, 2,5 mm, 6 mm Unbraco
  • Papirclip at bøje
  • 22 mm fastnøgle, topnøgle eller skiftenøgle til uret
  • Spidstang
  • Evt lommelygte

Dette skal ske:

  • Bunden skal af.
  • Tanken skal af.
  • Bagest ur skal af.
  • Aftrækkeren skal ud.
  • Bageste ur skal af.
  • Regulatoren skal ud.
  • Skifte o-ringe.
  • Fjerne snavs.
  • Og så baglæns igen.

Fabriken har sat regulatoren til at give cirka 140 bar, – regulér forsigtigt op (løsne) imod uret. For højt tryk, vil blæse pakningerne (igen), løsner man bageste ur for at tage trykket af riflen (helt), – ellers vil pakning eller pakninger i regulatoren blæse i stykker. Skyder man 4,5 mm, – så er 90-110 bar ganske fint, – det giver flere skud pr tankfuld. Man må gerne reducere kammertrykket, – men geværet skal skal være helt trykløst når man gør det. Tanken af, løsn bageste ur.

I selv gode varer er der plads til tilpasninger og forbedringer, – man havde til den nye model Crown og det engelske marked, – som har luftvåben uden tilladelse, – når de skyder 16 Joule – dette løste man ved at lave et lidt længere regulatorskaft C34 / 19696 og dette fungerer fint i vores FAC-modeller (fuld fart), – derfor er alle Impacts bygget efter Marts/April 2017 med det længere regulatorskaft.

Fjederskiverne på regulatorskaftet er ikke med på den nuværende tegning, – oprindeligt er der på vores Impacts 8 stk 0,4 mm og 3 stk 0,3 mm tallerkenskiver som vendt modsat giver en meget kraftig fjeder. På nyere modeller er man gået over til 15 stk 0,4 mm tallerkenskiver. Metoden kender vi fra en række andre regulatorer vi har arbejdet på siden 1994 – når man hæver antallet og tykkelsen på fjederstakken, – vil man få en hurtigere og mere tilgivende luftregulering, – reguleringen bliver mere ens fra skud til skud. Fjederskriverns farve er ikke så vigtig, – den skifter fra leverance til leverance, – men man kan mærke forskellen på 0,3 og 0,4 mm med fingrene (tykkelse og vægt), – ellers må man måle med en skydelære.

Vi sørger for at der er regulator-rebuild-kits klar på hylderne.

Hastighedsjustering:

 

Vigtigt, – stil ikke på hastighedsjusteringen, – når Impacts fjeder er spændt. Justér hastigheden før der tages ladegreb. Der er Impact-skytter der har oplevet at deres gevær pludseligt skyder langsomt, – selvom der er tryk på tanken og 90-140 bar ude til skud, – da er den lille skrue der holder pladen til indekseringen af hastighed, foran det store 1-2-3-4-5-max-hjul gået løs og behøver at blive nøkket fast igen. Spænd til metal-mod-metal. Der er også mulighed for en finjustering af den arm/slider, som 6-trins-justeringen, – således at der ikke er spil i slideren: https://youtu.be/TedxFHkB4Sk

Link til FXairguns Repkit oversigt og direkte til Impact-rep-kits her

Ombygning af FX Impact fra Mega-magasiner til Hi-Capa-magasiner download Impact-bracket-replacement

På spørgsmål om maximaltryk på FXImpacts. Flaskens påtrykte max afgører påfyldnngstrykket, – de fleste af FX std carbonflasker er mærket 250 bar, dog er der senere i modelfroløbet kommet andre tanke til, – hvor man godt kan fylde 300 bar jvnf det tryk der fremgår af tanken. Impacts Powerblok skal dog maximalt have 250 bar og da skydetrykket på denne komponenter ofte er under 170 bar.