Richmond Italia er en af de mest indflydelsesrige mennesker indenfor paintball sporten og har været det de sidste 15 år.
Grundlæggeren og øverste chef i Procaps LP, udvikleren af the Matrix og opfinderen af spilleformatet Xball, hans idéer, koncepter og opfindelser har spillet en stor rolle i udformningen af den måde sporten bliver spillet og fremvist for verden via fjernsyn og internet.
En sand visionær, Richmond´s livlige fantasi og vedholdende karakter har resulteret i en perlerække af successer og produktlanceringer som er blevet almene begreber i den globale paintballverden.
Kort efter sin eksamen fra Toronto´s Ryerson Universitet med en grad som elektrisk ingeniør i 1986, arbejdede Richmond for kommunikations giganten, Nortel, i et år.
Hurtigt opdagede han sine egne entreprenøriske træk og han begyndte sin egen bil salgs virksomhed sammen med sin bror Richard. Deres evner supplerede hinanden og det blev hurtigt åbenlyst for omverdenen eftersom virksomheden blomstrede de næste 4 år. I løbet af denne tid, opdagede Richmond Paintball, og siden da har han ikke set sig tilbage.
Efter at have spillet sin første omgang Paintball i 1987, appellerede spillet øjeblikkeligt til Richmond´s konkurrencemæssige side og snart steg han ind i turneringsverdenen.
Inden længe blev han medlem af Team Avalanche, som hurtigt blev den mest magtfulde kraft i hele den i USA-baserede National Paintball League´s kredsløb.
Vindende arrangementer i hele Amerika og hele verden, vandt Avalanche respekt og anerkendelse i hele turneringsverdenen, og snart blev de medie darlings af industrien.
I begyndelsen af 1990´erne, havde Richmond åbnet sin første Paintballbane, detailhandel og engros distributionskanal, Paintball Laval (PBL), som stadig idag drives af sin oprindelige partner. I 1993 åbnede han en teatralsk fantasifuld indendørs bane, komplet med Tombstone Paintball, med oprørende Disney-lignende landskab, komplet med en Old West by, bjergskråninger, grotter, en strømmende flod og et vandfald!
Tombstone blev den legendariske vært for en af branchens mest omfangsrige og sjove turneringer, den årlige “Showdown at Tombstone”, som trak Pro teams fra hele Canada, USA og Europa.
Hans erfaring som forhandler, distributør, bane operatør og Prospiller gav ham en anerkendelse af visse “huller”, der fandtes i branchen.
Han identificerede det store underskud i kommunikation, der eksisterede mellem producenter og spillere, og han indså snart, at en stor mulighed ville være til rådighed, hvis en løsning blev skabt.
Tanken om en paintball fabrikant, der var ejet og drevet “af spillere, og for spillere” havde en stor appel, og i sommeren 1998, lancerede han Procaps Encapsulation med sin bror Richard og deres oprindelig partner Greg Vance.
De vendte sig mod deres gamle venner indenfor Paintball industrien, Craig Miller og Mike Ratko for at etablere distribution og produktion kapaciteter.
Det oprindelige Diablo Paintball brand blev oprettet, Diablo Direct blev dannet som en grossist, og inden for et år havde organisationen et eksekutivt team af erfarne partnere, som drev seks varehuse omkring i USA.
Gruppen producerede mange varige nyskabelser, der blev universelt kopieret i hele branchen, herunder den “full color paint box” emballage, der bekvemt med 4 poser á 500 kugler, nu er standard indenfor branchen.
I 1999 afsluttede Richmond udviklingen og lanseringen af en innovativ Paintball markør med banebrydende design og teknologi, kaldet Matrix.
The Matrix blev øjeblikkeligt en succes med et salg, der hastigt oversteg udbuddet.
Til sidst blev rettighederne til Matrix´s design solgt til Dye, der stadig fortsætter med at forfine og markedsføre produktet idag, som en af de mest respekterede og eftertragtede “high-end” paintball markører i verden.
I takt med at Diablo Direct´s og Diablo Paintball´s varemærke voksede og vandt indpas og markedsandele, udtænkte Richmond flere produkter, der skulle indgå i virksomhedens distributionskanal, herunder SKUL masken, der blev markedsført af Crosman Corporation.
Gruppen fik flere og flere centrale nøgle produkter og eksklusiviteter herunder VForce Vision Systemet og indenfor blot en to-årig periode blev Diablo Direct en af de tre øverste grossister i Paintball-branchen.
Diablo´s varemærke og organisationens hurtige succes var tydeligvis en stor torn i øjet på Gino Postorivo, grundlægger af National Paintball Supply (NPS), en stor discount detailhandel og grossist.
Trusler om retssager fulgte baseret på Gino´s påstand om. at det ikke varemærkebeskyttede Diablo tilhørte ham, på grund af salget af en mexicansk fremstillet pump-gun af same navn i tiden omkring 1993.
Efter flere års dialog. blev en innovativ løsning nået, hvor National Paintball Supply. købte Diablo Direct og Diablo varemærket, og blev Procap´s eksklusive grossist.
For at opretholde en anseelig markedsidentitet, søsatte Procaps hurtigt Richmond´s nye varemærke; DraXxuS, og placerede deres tidligere undermærker som Hellfire, Inferno, Blaze, Midnight og RecSport under denne paraply. Udenat misse et beat, blev DraXxuS´navn synonymt med Procaps, og flaget blev hurtigt rejst på sejrspodierne på alle de store begivenheder rundt op i verden, hvilket bekræftede Procaps´nye varemærkeidentitet som DraXxuS.
Engang i år 2000, begyndte Richmond, at konceptualisere en måde at gøre Turneringspaintball mere tiltrækkende for stadion- og tv-publikum. Han (an)erkendte, at i modsætning til Paintball, var traditionel tv-sport i stand til at fange publikum ved at præsentere spil efter spil, mål efter mål i et repetitivt format, der kan fylde et tidsinterval på en time eller mere.
Sammen med andre erfarne Procaps kontaktpersoner, fik Richmond lavet et nyt “Stadium” koncept for Paintball, som indebar strafkasser, som man kendte det fra ishockey, Pit-besætninger som i Nascar, Time-Out som i fodbold og et spændingsniveau, der overgik enhver anden traditionel sportsgren.
Således blev “X-Ball”-formatet født og den officielle “National X-Ball League” (NXL) fulgte snart efter. I dag er X-Ball eller derivater deraf et af de mest almindeligt spillede turneringsformater i ligaer over hele verden og på tv-skærme overalt.
Endnu engang har Richmond´s fantasi skabt et koncept og et ord, som er kendt og tales overalt i Paintballbranchen.
I 2004 købte en privat equity virksomhed ved navn Imperial Capital Corporation, den kontrollerende aktiemajoritet i Procaps LP. Richmond forblev ombord som præsident og CEO.
Bare halvvejs gennem det næste år, opsagde Procaps leveringsaftalen med National Paintball Supply. Og i mellemtiden erstattede Procaps National, som eneforhandler ved at skabe deres egen distributionskanal, en 100% Procaps ejet engrossdistribution organisation kaldet Procaps Direct.
De opererer fra flere lagre i USA, med afdelinger i Europa og Canada.
Richmond blev begejstret ved roret i organisationen indtil 2008, hvor han valgte at sælge sine aktier for at tilbringe mere tid sammen med sin kone og sine børn, så vel som han stadig nød at rejse og fiske.
Kløen for at komme tilbage til paintball´en aftog imidlertid ikke, og i forsøg på at føre sine innovative ideér ud i livet begynder Richmond et samarbejde med sin venner gennem lang tid, Billy og Adam Gardner.
Indtast Paintball 2.0
Projekt navn: GI Milsim
Pionerer i sportens fortid, og bygherrer af selskabets fremtid!
Et nyt kapitel begynder.