Elektriske soft-air-guns er baseret på samme princip som klassiske luftvåben, – hvor et stempel presses frem af en fjeder, – i en cylinder, – hvorved der opbygges et lufttryk.
De moderne soft-air-guns kan have en elektromekanisk funktion, – således at stemplet spændes tilbage af en lille motor, – hvorpå en fjeder presser stemplet fremad.
For at motoren og mekanismen kan arbejde optimalt sammen, – er hoveddelene samlet i en gearkasse, – der giver en udveksling mellem den spinkle motor og den kraftige fjeder.
Motoren trækker stemplet baglæns i en tandstang, – fjederen trykkes sammen (spændes) og frigives. Selve motoren og dens gearkasse, – spænder altså fjederen op og det er fjederen der står for selve skydekraften.
For at motoren kan arbejde hurtigt og med så lille en belastning som muligt, – skal de forskellige energier i gearkassen finjusteres, – krafttab skal elimineres.
Gearhjulene: Berber-, bevel- og sector-hjul, bæres, hver af en tværgående aksel, – der bæres af husets 2 halvdele.
På de originale modeller, – og alle de tarvelige legetøjsmodeller, – kører akslerne i bøsninger af 6 mm nylon, – i moderne soft-air-guns fra Classic Army og G&G-Armament, – bæres akslerne af rigtige metallejer og i de bedre varianter; kuglelejer i 6 mm og i luxvarianterne; 7 mm.
Systema Shims kit
De klassiske våben, – fra F.eks Marui og alle legetøjsmodellerne kan med fordel opgraderes med 5 mm metal-lejer (uden kugler), – et stort fremsrkidt for basismodellerne.
Alle typer elektriske soft-air-guns aksler skal dog stabilliseres, – fabrikkerne er ikke særligt dygtige til det, – og derfor kan akslerne vrikke og vandre sideleds, – det ses også at akslerne sidder for stramt imod kuglelejerne og derved opstår der varme, – dette medfører ændringer i de forskellige metaller og dette vil medføre rotationsmodstand i det arbejde som motoren skal udføre.
For at få den mekaniske gearkasse til at køre ordentligt skal akslerne køre uden uden modstand imod selve gearhuset og akslerne må ikke kunne vandre til siderne, – dette forhold justeres med tynde skiver i forskellige tykkelse, – disse SHIM-SKIVER købes i et sortiment.
Det er vigtigt at have et så lille antal metalskiver på akslernes ender, som muligt, – men PGA sortimentets sammensætning er det ofte muligt at finde frem til en kombination, – der gør opshimningen perfekt.
Nogle ønsker en så lille mekaniske lyd som muligt, – fra deres gearkasse. Man kan minimere den mekaniske lyd ved at sætte shimskiver i boxen som er lavet af fibermateriale, – disse skiver vil blive slidt hurtigere og der kan opstå vandring i akslerne, – noget hurtigere, – fordi shims´skiverne bliver slidt, – end hvis shimskiverne er lavet af metal.
Classic Army Fibershims (0,15 mm)
Standard gearbox opbygning set fra siden: Klik her for at komme til en AEG-oversigt, – åbner i ny side.
Ved isætning af Shims, – kan det være nødvendigt at samle og adskille gearkassen flere gange, – der må ikke være slip i akselenderne, – når boxen skrues sammen og akslerne må heller ikke sidde stramt, – der skal måles og man må pøve sig frem.