Herunder finder du; historie, fakta og postulater omkring soft-air-guns, – nogle oplysninger basseres på tal offentligghjort i 2012, – noget undersøgelsesarbejde er fra 2011.
Soft-air-guns er lavtryks-luftvåben der skyder med forholdsvis let ammunition, – energi ved mundingen ligger mellem 0,04 til 9 Joule, – normalen er cirka 1 J (Det er cirka; 0,20 grams kugle affyret med 100 m/sek (360 km/t)).
Soft-airguns med udgansgeffekt på over 0,08 Joule er skydevåben og dermed omfattet af lovgivningen som “Luft- og fjederbøser”.
Datidens softguns var opbygget som traditionelle luftvåben med fjeder og stempel, – sidenhen kom mere avancerede modeller der var drevet af gas, – nogle af de første gasdrevne modeller skød med 6 mm plasthagl, – formet som traditionelle diaboloformede blyhagl til luftvåben, – nogle af de første avancerede soft-air-guns havde “patronhylstre” som man satte plasthaglet i og som blev kastet ud ved skudafgivelse. Tilsvarende våben er introduceret af ASG 2011, – det er fint grej.
Sidenhen kombinerede man gas-drevne våben med en motordrevet hammer som påvirkede ventilen, – dette var fundamentet til de elektriske AEG-våben.
Den etablerede våbenbranché, var ikke så intereesseret i soft-air-guns, – Colt og Smith & Wesson var fremme med koncepter i midten af 90´erne, – men det faldt ikke i god jord, – forhandlerne kunne jo købe samme våben med samme logoer på fra andre fabrikanter og i USA blev soft-guns puttet i skammekrogen, – man kunne jo købe rigtige våben, – de etablerede våbenfabrikanter blev pænt bedt om ikke at sælge legetøjvåben.
Franske 3P Cybergun fik dog skabt et godt netværk og byggede efterhånden flere licenser på, – de tog kampen op i Europa, – der, hvor de etablerede amerikanske mærker gav op.
Idag vil softairguns måske kunne bidrage til bedre resultater hos de etablerede våbenfirmaer, – enten ved at de selv begynder at få lavet deres egne modeller som soft-air-guns. En anden mulighed er at våbenfabrikanten sælger en licens af sit varemærke til etablerede soft-gun-firmaer og derved hæve et par dollars pr solgt soft-gun-våben.
Lovgivningen på området for soft-air-guns er kryptisk idet der er forskellige love i alle lande, – i Danmark har vi et fornuftigt lovsæt – men i andre lande kan reglerne opleves som forkerte. Visse steder i USA er soft-air-guns helt forbudt, – andre steder skal våbnene være af gennemfarvet plast, – nogle steder; Blå, Orange andre Grøn osv, – andre stater skal våbnet være af gennemsigtigt plast så det på lang afstand med sikkerhed kan afgøres om det er en lavtryks-luftbøsse. I næsten alle lande er der en aldersgrænse, – mange steder er det 14 år, – i Danmark er aldersgrænsen 18 år.
Nogle europæiske lande har en grænse for maximal anslagsenergi, – 1 Joule er normalt og visse steder er fuld-automatiske soft-air-guns helt forbudt, – industrien har forstået at tilpasse sig og nogle fabrikanter laver samme våben i 5-6 forskellige udgaver. I nogle lande skal det enkelte våben typegodkendes og registreres, – der kan være krav om at der skal være serienummer på osv.
De fleste soft-guns er modeller der ligner rigtige våben af nyere oprindelse (inden for de sidste 100 år), – den slags man ser på film / TV / eller benyttes af soldater og politi. Der fremstilles også softguns som er efterligninger af ældre våben, – ofte militærvåben med en interesant historisk baggrund, – nogle kunder køber soft-air-guns udelukkende fordi de ønsker sig en model af et rigtigt våben, – dette kan indgå i en samling af andre ting F.eks uniformer, medaljer, tasker og remme mm.
Mekanikken er et kapitel for sig, – på våbensiden er der grundlæggende nogle forskellige systemer der får kuglerne til at flyve afsted, – salget fordeles på disse typer:
- PTR: 6% (Police Training)
- NBB: 6% (Non Blow Back)
- AEP: 6% (Automatic Electric Pistol)
- GBB: 12% (Gas Blow Back)
- SG: 30% (Spring Gun)
- AEG: 40% (Automatic Electric Gun)
Se forskellene beskrevet, klik her, åbner i et nyt vindue.
En international brugerundersøgelse foretaget af GTW 2011:
Mest solgte mærker / fabrikater / producenter:
- WA: 2,5%
- G&P: 2,5%
- G&G: 2,5%
- Cyma: 2,5%
- KWC: 5%
- Tokyo Marui: 5%
- Classic Army: 5%
- Andre mærker: 8% (HF, Bot, Elephant, New Season, Spring osv)
- Cybergun: 5%
- KWA: 12,5%
- Crosman: 12,5%
- Umarex: 15%
- ASG: 22%
Altså et dansk firma som distribuerer air-soft ud i den store Verden står for nærmere en 1/4-del af det samlede soft-air-gun salg, – det er ret pænt.
Se producent og mærkevareoversigter, klik her, åbner i et nyt vindue!
Hvem er kunderne:
Cirka 20% af kunderne er kvinder, – købet er ofte til; mand, bror eller børn.
Cirka 80% af kunderne er mænd, – købet er til; sig selv, venner eller børn.
Hvem skyder soft-air-gun, klik her, åbner i et nyt vindue!